Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna
Zajęcia terapii pedagogicznej przeznaczone są przede wszystkim dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, ze stwierdzoną dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią. Terapię pedagogiczną mogą odbywać również młodsze dzieci (w wieku przedszkolnym) u których obserwuje się zagrożenie powyższymi trudnościami.
Celem terapii jest nie tylko pomoc w radzeniu sobie z konkretnymi trudnościami, ale także, a może przede wszystkim wsparcie rozwoju emocjonalnego dziecka, wzmocnienie wiary we własne możliwości i chęci poznawania świata.
To także konkretne ćwiczenia, zaplanowane tak, aby dziecko dostało narzędzia do przezwyciężania trudności, zwiększania kompetencji i większej swobody w dalszym uczeniu się.
 Zajęcia mają być dla naszego podopiecznego dobrze spędzonym czasem w przyjaznej i spokojnej atmosferze.
Terapeuta pracuje z dzieckiem indywidualnie, dostosowując ćwiczenia do jego potrzeb i możliwości. Ćwiczenia mogą obejmować:
  1. Ćwiczenia wspomagające naukę czytania i pisania
    Zajęcia związane z rozpoznawaniem liter, poprawnym składaniem słów, rozumieniem tekstu oraz pisaniem poprawnym ortograficznie. Używane są różnorodne techniki, takie jak głośne czytanie, pisanie po śladzie, układanie wyrazów z liter, co pomaga dzieciom z dysleksją czy dysgrafią.
  2. Ćwiczenia matematyczne
    Postawy działań matematycznych takich jak liczenie, dodawanie, odejmowanie, rozwiązywanie prostych zadań tekstowych. W przypadku dzieci z dyskalkulią stosuje się specjalne metody wspierające rozwój myślenia matematycznego i logicznego.
  3. Ćwiczenia poprawiające koncentrację i uwagę
    Różnorodne gry i zadania, które pomagają dziecku skupić się na dłuższy czas, rozwijać pamięć i umiejętność logicznego myślenia. Ćwiczenia te są szczególnie przydatne dla dzieci z trudnościami w utrzymaniu uwagi.
  4. Ćwiczenia grafomotoryczne
    Aktywności, które wpływają na poprawę sprawności ręki oraz koordynacji ruchowej. Stosuje się różne zadania rysunkowe, kolorowanie, wycinanie, nawlekanie koralików, pisanie na piasku, ugniatanie różnych faktur i wszystko, co pomaga dzieciom rozwijać precyzyjne ruchy i lepiej kontrolować dłoń.
  5. Treningi percepcji wzrokowej i słuchowej
    Ćwiczenia wspomagające umiejętność rozróżniania dźwięków oraz spostrzegania i interpretowania informacji wzrokowych. To szczególnie ważne dla dzieci, które mają trudność z analizą i syntezą głoskową i literową.
  6. Gry i zabawy terapeutyczne
    Ćwiczenia w formie gier i zabaw, które pomagają dziecku uczyć się przez działanie. Mogą to być gry edukacyjne, układanki, zabawy ruchowe, które rozwijają różne umiejętności potrzebne w nauce.
  7. Ćwiczenia rozwijające umiejętności społeczne i emocjonalne
    Poszerzanie kompetencji związanych z rozpoznawaniem i nazywaniem emocji swoich oraz innych osób, reagowania na różne sytuacje społeczne, dostrzeganie i komunikowanie potrzeb. Podczas zajęć wykorzystuje się różne gry, historyjki czy opowiadania.

Prowadzący

Paulina Elsner
Paulina Elsner
Pedagog specjalny, współtwórczyni Kapibary
Pedagog specjalny, oligofrenopedagog, diagnosta i terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki. Ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej im...
Agnieszka Komorowska
Agnieszka Komorowska
Pedagog specjalny
Długo poszukiwała swojej drogi życiowej, ignorując podszepty ze strony rodziny, że najbardziej optymalnym wyborem będzie dla niej praca z dziećmi...
Martyna Orkisz
Martyna Orkisz
Pedagog specjalny
Swoje doświadczenie zbudowała pracując z dziećmi w różnym wieku między innymi podczas: prowadzenia projektu dla klas 1-3 „Tolerancja wokół Nas”...