Terapia ręki

Terapia ręki

Terapia ręki  koncentruje się na poprawie funkcji dłoni i całej kończyny górnej. Celem tej terapii jest rozwijanie i wzmacnianie umiejętności manualnych dziecka, takich jak precyzyjne chwytanie, manipulowanie przedmiotami, koordynacja ruchów dłoni, a także rozwój motoryki małej, niezbędnej do wykonywania codziennych czynności, jak pisanie, rysowanie, zapinanie guzików, wiązanie butów itp.

Cele terapii ręki:

  1. Poprawa motoryki małej: Terapia wspomaga rozwój precyzyjnych ruchów dłoni i palców, co jest kluczowe dla wykonywania skomplikowanych czynności manualnych.
  2. Wzmacnianie mięśni rąk: Ćwiczenia w ramach terapii ręki pomagają w rozwijaniu siły i wytrzymałości mięśni dłoni oraz przedramion, co jest niezbędne do długotrwałych i precyzyjnych działań.
  3. Rozwijanie koordynacji oko-ręka: Terapia uczy dzieci, jak skutecznie koordynować ruchy rąk z tym, co widzą, co jest kluczowe w takich zadaniach jak pisanie, rysowanie, czy manipulowanie przedmiotami.
  4. Poprawa precyzji chwytu: Dzieci uczą się różnych rodzajów chwytu (np. chwyt pęsetowy, cylindryczny, trzypunktowy), co pozwala im efektywniej korzystać z przedmiotów codziennego użytku.
  5. Przygotowanie do zadań szkolnych: Terapia ręki wspiera rozwój umiejętności potrzebnych w szkole, takich jak trzymanie ołówka, rysowanie linii i kształtów, wycinanie, a także pisanie liter i cyfr.

Jak wygląda terapia ręki?

  • Diagnoza: Przed rozpoczęciem terapii, specjalista (najczęściej terapeuta zajęciowy, fizjoterapeuta lub pedagog specjalny) przeprowadza ocenę zdolności manualnych dziecka, jego umiejętności motorycznych oraz potrzeb terapeutycznych.
  • Indywidualny plan terapeutyczny: Na podstawie diagnozy opracowywany jest indywidualny plan terapii, który dostosowany jest do potrzeb i możliwości dziecka. Plan ten może obejmować różnorodne ćwiczenia, gry i aktywności, które wspierają rozwój motoryki małej.
  • Ćwiczenia i aktywności: Terapia ręki obejmuje szereg ćwiczeń i aktywności, takich jak zabawy z plasteliną, układanie klocków, nawlekanie koralików, rysowanie, wycinanie, a także zadania wymagające precyzyjnego chwytu i manipulowania przedmiotami. Wszystkie te działania mają na celu rozwijanie umiejętności manualnych oraz koordynacji ruchowej.
  • Regularne sesje terapeutyczne: Terapia odbywa się regularnie, zazwyczaj raz lub dwa razy w tygodniu, w zależności od potrzeb dziecka. Często zalecane są również ćwiczenia do wykonywania w domu, aby wspierać postępy dziecka.
  • Monitorowanie postępów: Terapeuta regularnie ocenia postępy dziecka i w razie potrzeby modyfikuje plan terapii, aby jak najlepiej odpowiadał na potrzeby dziecka.

Dla kogo jest przeznaczona terapia ręki?

Terapia ręki jest przeznaczona dla dzieci, które mają trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów dłoni i palców, co może być wynikiem opóźnień w rozwoju motoryki małej, zaburzeń neurologicznych (np. mózgowe porażenie dziecięce), problemów z koordynacją ruchową, zaburzeń integracji sensorycznej, a także dla dzieci z różnymi niepełnosprawnościami, które wpływają na sprawność rąk.

Celem terapii ręki jest wspieranie dzieci w osiąganiu samodzielności oraz w pełnym uczestnictwie w codziennych czynnościach, zarówno w domu, jak i w środowisku szkolnym. Poprawa umiejętności manualnych ma także pozytywny wpływ na ogólny rozwój dziecka, w tym na jego pewność siebie i samodzielność.

Prowadzący

Paulina Elsner
Paulina Elsner
Pedagog specjalny, współtwórczyni Kapibary
Pedagog specjalny, oligofrenopedagog, diagnosta i terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki. Ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej im...
Martyna Orkisz
Martyna Orkisz
Pedagog specjalny
Swoje doświadczenie zbudowała pracując z dziećmi w różnym wieku między innymi podczas: prowadzenia projektu dla klas 1-3 „Tolerancja wokół Nas”...