Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

„[…] każdy człowiek ma jakąś potrzebę kontaktu z ludźmi, ale kontaktu nie przypadkowego, tylko jakiejś bliskości charakteru, myślenia, nastroju.”
Tadeusz Konwicki

Dostrzegając i rozumiejąc tę potrzebę oraz korzystając z wieloletniego doświadczenia w pracy z dziećmi, stworzyliśmy wyjątkowy, autorski program zajęć podnoszących kompetencje społeczne. Program opiera się na tradycyjnych założeniach treningu umiejętności społecznych i spełnia jego wszystkie wymogi, jednocześnie niosąc ze sobą formę bardziej warsztatową, otwartą, kreatywną, bliższą dziecku. Zajęcia prowadzimy w Kąciku Terapii i Rozwoju KAPIBARA – Warszawa Ursynów
UTWORZONE GRUPY Z MOŻLIWOŚCIĄ DOŁĄCZANIA (kolejne w trakcie formowania):
  • 6-8 lat – piątki, 17.30
  • 9-11 lat – wtorki, 17.00

Na czym opiera się program?

  • Na tradycyjnej metodzie Goldsteina (TUS), która dzięki swojej przewidywalności i bezpiecznej rutynie przynosi spokój i ukojenie zwłaszcza dzieciom z trudnościami wynikającymi z różnych zaburzeń.
  • Na założeniach pedagogiki Montessori – dzięki M. Montessori wiemy, że obserwacja jest kluczowa, żeby dostrzec potrzeby dziecka i żeby pomóć mu je realizować. Podpowiada ona nam również, że drogą do sukcesów terapeutycznych jest zbudowanie relacji oraz indywidualne podejście.
  • Na założeniach arteterapii – wiemy, jak wyzwalająco na emocje i różne społeczne blokady potrafi zadziałać twórczość. Dzięki artystycznym, kreatywnym zadaniom można wspólnie z dzieckiem odkryć zupełnie nowe wewnętrzne pokłady energii i radości.
  • Na uważności – dzieci, które doświadczają trudności społecznych, często zmagają się z bardzo silnymi reakcjami emocjonalnymi na konkretne sytuacje lub nawet na jakiekolwiek kontakty w grupie. Szukamy sposobów na radzenie sobie z tymi emocjami. Wiemy, że dzięki relaksacji oraz nauce bycia uważnym, wiele silnych odczuć może się wyciszyć na tyle, żeby nie utrudniać dziecku konstruktywnych działań.
Na czym polega wyjątkowość naszej propozycji?
  • Koncentrujemy się przede wszystkim na mocnych stronach. Uświadamiamy dziecku, że ma wiele do zaoferowania i pokazania światu i że może z niewielką pomocą budować relacje, przyjaźnie na tym, co już posiada.
  • Zachęcamy i pomagamy dziecku wejść w głąb siebie. Pomagamy nazwać, zrozumieć i zaakceptować emocje, które mogą utrudniać nawiązanie relacji z drugim człowiekiem.
  • Łączymy różne techniki i narzędzia, żeby pomagać jak najbardziej efektywnie, żeby każde dziecko, które nas znalazło mogło wziąć z tej puli to, co mu najbardziej odpowiada.
  • Wykorzystujemy techniki relaksacji, żeby uczyć najmłodszych, jak radzić sobie ze stresem społecznym oraz złością.
  • Przykładamy wagę do budowania grup, żeby każde dziecko mogło z nich w pełni korzystać.
  • Jesteśmy elastyczni i responsywni, reagujemy na nawet najmniejsze potrzeby dziecka i staramy się dopasować do nich metody pracy.
  • Nie zakładamy z góry liczebności grup– dopuszczamy możliwość prowadzenia TUSów indywidualnie czy już w grupie dwuosobowej.

Kto może wziąć udział w cyklu zajęć (TUS Ursynów)?

Każdy, wystarczą tylko chęci :).
Zapraszamy na zajęcia dzieci, których trudności emocjonalno- społeczne wynikają ze zdefiniowanych zaburzeń oraz chorób i są ich integralną częścią. Opiekujemy się dziećmi:
  • ze spektrum autyzmu,
  • z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi (ADHD),
  • z zaburzeniami zachowania,
  • z niepełnosprawnościami,
  • z mutyzmem wybiórczym,
  • z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym,
  • i innymi zaburzeniami i chorobami.
Dostrzegamy również obok nas dzieci ze specyficznymi trudnościami społecznymi i o nie też chcemy zadbać. Zapraszamy dzieci, które:
  • są nieśmiałe,
  • są wycofane,
  • doświadczają lęku społecznego,
  • mają trudne doświadczenia w grupach rówieśniczych.

Kroki Rodzica:

  • Umów konsultację wstępną za pomocą formularza poniżej. Konsultacja wstępna nie wiąże się z deklaracją wzięcia udziału dziecka  TUS-owym cyklu w naszej poradni KAPIBARA – Ursynów.
  • Na tym spotkaniu porozmawiamy o dziecku, jego zainteresowaniach i trudnościach. Przedstawimy też wszelkie kwestie organizacyjne oraz znajdziemy wspólny termin spotkania zapoznawczego terapeuty z dzieckiem w obecności rodzica. To niezwykle istotny krok, który pozwala dziecku poczuć się bezpiecznie.
  • Spotkania wstępne są niezbędne i mają na celu znalezienie dla dziecka idealnego miejsca w naszych TUS-owych grupach. Zostaną Państwo poinformowani o przydzieleniu do konkretnej z nich i terminie pierwszych zajęć dziecka.

Dodatkowe, ważne informacje – TUS Ursynów

  • Zajęcia odbywają się w cyklu 12 spotkań;
  • Każde spotkanie trwa 60 minut (ze względu na możliwości rozwojowe dzieci, w przypadku najmłodszych, mogą być nieco krótsze);
  • Prowadzimy, jeśli taka jest potrzeba dziecka, TUS-y indywidualne;
  • Grupy dobieramy w zależności od potrzeb i wieku dzieci (grupydwu- lub trzy- rocznikowe)
  • W pakiecie zajęć, podążając za chęciami i gotowością uczestników, przewidujemy zajęcia terenowe (o szczegółach będziemy informować bliżej wydarzenia), które zwykle trwają dłużej niż zajęcia standardowe.
  • W trakcie trwania TUS-owego cyklu zajęć oraz po jego skończeniu zapraszamy do skorzystania z możliwości odbycia dodatkowych konsultacji z terapeutą (w krótszym lub dłuższym wymiarze czasowym- szczegóły w cenniku).
  • Ceny zajęć sprawdzisz tu.
Na zajęciach TUS kluczowa jest systematyczność i zbudowanie relacji w stałej grupie. Z tego powodu prosimy o świadome podjęcie decyzji o wzięciu udziału w zajęciach. Dla dobra uczestników i chcąc zmaksymalizować szanse dzieci na to, żeby TUS-y przyniosły realne efekty w ich życiu. Dlatego zakładamy obecność wszystkich w całym cyklu zajęć. O wzięciu udziału w cyklu TUS-owym można podjąć decyzję zarówno po konsultacji wstępnej, jak i po pierwszym spotkaniu integracyjnym w triadzie dziecko- rodzic- terapeuta.
Zapraszamy dzieci w wieku od 3 do 12 lat do zapisów na TUS-ową jesień w Kapibarze w dzielnicy Ursynów.

Prowadzący

Agnieszka Komorowska
Agnieszka Komorowska
Pedagog specjalny
Trenerka umiejętności społecznych, specjalistka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapeuta pedagogiczny, nauczyciel przedszkolny, terapeutka...
Martyna Orkisz
Martyna Orkisz
Pedagog specjalny
Swoje doświadczenie zbudowała pracując z dziećmi w różnym wieku między innymi podczas: prowadzenia projektu dla klas 1-3 „Tolerancja wokół Nas”...
Weronika Pęciak
Weronika Pęciak
Psycholog
Psycholog dzieci i młodzieży. Trenerka umiejętności społecznych, regulacji emocji dziecka oraz funkcji poznawczych. Pracuje na co dzień z dziećmi...

 

Przeczytaj więcej o tym, jak wspieramy rozwój umiejętności społecznych w naszym Przedszkolu.